Pages

Monday 14 January 2013

Spider-Man dan al-'Ankabut.



Entri kali ini akan membicarakan soal Spider - Man dan al -'Ankabut (labah-labah). Semua kita maklum, bahawa Spider - Man adalah sebuah filem masterpiece yang dihasilkan oleh barat. Ia mengisahkan seorang adiwira yang memiliki kuasa luar biasa hebat. Dia mampu menghasilkan sarang yang kukuh lagi utuh untuk melawan musuh. Persis sarang labah-labah.

Bukanlah Spider-Man menjadi isu utama yang ingin diketengahkan di sini. Fokusnya di sini, sebagai seorang Muslim sedarkah kita bahawa al-Quran yang kita warisi zaman berzaman itu turut menceritakan tentang labah-labah dan sarangnya? Bahkan ia juga merupakan nama satu surah dari surah-surah al-Quran. Ya, Surah al-'Ankabuut.

Di dalamnya Allah mendatangkan sebuah perumpamaan yang melibatkan labah-labah dan sarangnya. Kata Allah:

مَثَلُ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَوْلِيَآءَ كَمَثَلِ ٱلْعَنكَبُوتِ ٱتَّخَذَتْ بَيْتًۭا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ ٱلْبُيُوتِ لَبَيْتُ ٱلْعَنكَبُوتِ ۖ لَوْ كَانُوا۟ يَعْلَمُونَ
Bandingan di antara golongan yang menjadikan pelindung mereka dari selain Allah adalah seperti labah-labah yang menjadikan sarangnya (sebagai tempat perlindungan). Sesungguhnya selemah-lemah rumah perlindungan adalah sarang labah-labah. 

(Al Ankabuut: 41)

Berdasarkan ayat ini, al-Hafizh Ibn Kathir di dalam Tafsir beliau mengatakan:

Ini adalah perumpamaan yang Allah bandingkan buat kaum Musyrikin yang mengambil 'Tuhan-tuhan' selain dari Allah. Di mana mereka mengharapkan pertolngan dan rezeki dari 'tuhan-tuhan' tersebut. Yang mana mereka berpegang teguh dengan 'tuhan-tuhan' tersebut di saat kepayahan dan kegetiran. Keadaan mereka ini saling tidak tumpah seperti sarang labah-labah pada lemahnya ia sebagai tempat perlindungan.

Kata Ibn Kathir lagi,

Jika sekiranya mereka mengetahui keadaan ini, nescaya mereka tidak menjadikan 'tuhan-tuhan' tersebut sebagai tempat perlindungan selain Allah. Keadaan ini berbeza dengan orang Muslim yang Mu'min jantung hatinya dengan Allah. Kerana mereka berpegang teguh dengan tali ikatan yang sangat kuat dan kukuh. 

(Tafsir al-Quran al Azhim, Ibn Kathir)

Kesimpulannya di sini, hakikat sarang labah-labah itu adalah lemah. Berbeza seperti yang digambarkan barat. Manusia yang menjadikan pelindungnya selain dari Allah, sama seperti lelabah yang menjadikan sarangnya sebagai tempat perlindungan. Ia tidak kukuh dan utuh, sebaliknya ia rapuh ! Wallahua'lam.

Muhammad Fahmi bin Rusli.
Aal al-Bayt University, Jordan.
15 January 2013.

0 comments

Post a Comment