Pages

Tuesday 15 January 2013

Iman: Dialog Ustaz Bersama Aiman



“Ustaz, apakah definisi Iman?”. Tanya seorang murid bernama Aiman kepada gurunya.

“Iman ialah, membenarkan dengan jantung hati, mengucapkan dengan lisan, dan mengamalkan dengan anggota badan.” Jawab sang ustaz dengan tenang.

Si murid melanjutkan persoalan:

“Dahulu ustaz katakan bahawa agama ini padanya al-masa’il (permasalahan-permasalahan) dan ad-dala’il (dalil-dalil), justeru apakah dalil bagi membenarkan pernyataan tersebut ustaz?”. 

Riak ingin tahu kelihatan di wajah sang murid.

Jawab sang ustaz: 

“Dalilnya ialah sabda Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam: 

“Iman itu terdiri dari enam puluh atau tujuh puluh cabang. Yang paling tinggi ialah ucapan Laa ilaaha illallah, dan yang paling rendah ialah mengalihkan suatu yang mengganggu dari jalanan, dan malu itu salah satu dari cabang keimanan.”

(Riwayat Muslim dalam Sahihnya)

“Membenarkan dengan jantung hati adalah sebahagian dari takrif iman. Contohnya yang terdapat di dalam hadis yang ustaz bacakan tadi ialah sifat malu. Kerana ia kerja hati.”

“Manakala mengucapkan dengan lisan, contoh yang terdapat di dalam hadis tersebut adalah ucapan Laa Ilaaha Illa Llah. Kerana ia kerja lisan.”

“Adapun mengamalkan dengan anggota badan, contoh yang kita dapati dari hadis tersebut ialah perbuatan mengalihkan sesuatu yang mengganggu di jalanan. Kerana ia kerja anggota badan.”

“Kamu sudah jelas Aiman?”, soal sang Ustaz.

“Alhamdulillah Ustaz, cukup jelas. Jazakallahu khayran.”

“Waiyyaak.” Balas Ustaz.


Muhammad Fahmi Bin Rusli,
Aal al-Bayt University, Jordan.
16 January 2013.

0 comments

Post a Comment