Pages

Monday 14 January 2013

Khutbah Dari Syaitan.



Di dalam al-Quran, Allah S.W.T merakamkan sebuah kisah yang menggerunkan. Yang mana ia menceritakan perihal khutbah Iblis la'natullah 'alaih kepada para pengikutnya. Kisah ini boleh didapati di dalam surah Ibrahim ayat 22. Kata Allah S.W.T:

وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Dan berkatalah Syaitan setelah ditetapkan segala keputusan,

"Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kalian dengan janji yang benar, dan aku juga telah memberi janji pada kalian, lalu aku memungkirinya. Dan tiadalah bagiku kuasa ke atas kalian, melainkan aku telah mengajak kalian, lalu kalian menyahut seruanku. Maka janganlah kalian menyalahkan diri aku, akan tetapi salahkanlah diri kalian. Aku tidak dapat menyelamatkan kalian dan kalian juga tidak dapat menyelamatkan aku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatan kalian yang mensyirikkan aku (dengan Allah) sejak dahulu". Sesungguhnya bagi orang-orang yang zalim itu azab yang pedih. 

(Surah Ibrahim: 22)

Lihatlah wahai insan, bagaimana Iblis berlepas diri dengan segala kesyirikan, kejahatan, dan kemaksiatan yang dilakukan oleh para pengikutnya. Setelah dia dan para pengikutnya dari kalangan Syaitan bertungkus lumus siang dan malam dalam menyesatkan anak Adam ! Sangat malang bagi mereka yang membaca ayat ini tetapi tidak menghayatinya. Ini pengajaran yang sangat berharga diceritakan oleh Allah untuk dijadikan peringatan. Supaya kita dalam menerusi sisa-sisa kehidupan yang masih berbaki tidak terjerumus dalam belitan dan hasutan Syaitan.

Kata al-Hafiz Ibn Kathir Rahimahullah (w. 774 h.) dalam mentafsirkan ayat ini:

Allah S.W.T mengkhabarkan tentang khutbah Iblis la'natullah 'alaih kepada para pengikutnya selepas Allah selesai menghakimi para hamba-Nya. Telah dimasukkan kaum mu'minin ke dalam Syurga, dan di masukkan golongan kuffar ke dalam neraka.

Lalu Iblis bangun di hadapan mereka (kaum kuffar), Dia berkhutbah di hadapan mereka untuk menambahkan lagi kesedihan di atas kesedihan mereka, kemudharatan di atas kemudharatan mereka, dan menambahkan lagi penyesalan di atas penyesalan mereka.

Kata Iblis: "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kalian dengan janji yang benar" iaitu di atas lisan para rasul-Nya. Dan Allah menjanjikan kepada kalian ganjaran kemenangan dan keselamatan bagi sesiapa yang mengikuti para rasul-Nya dengan suatu janji yang benar, dan perkhabaran yang benar. Adapun aku, aku memberi janji kepada kalian, tetapi aku telah mengingkarinya.

(Tafsir al-Quran al-Azhim: Jilid ke-2)

Semoga Allah tidak menggolongkan diri kita semua dari kalangan pengikut Syaitan, yang bersama-samanya di dalam neraka sebagai peneman. Ambillah ayat ini sebagai suatu peringatan dan amaran. Dan sesungguhnya telah Allah permudahkan al-Quran untuk peringatan. Maka adakah yang mahu mengambil perhatian ?

Wallahua'lam.

Muhammad Fahmi bin Rusli.
Aal- Al Bayt University, Jordan.
15 January 2013.

0 comments

Post a Comment