Pages

Tuesday 26 June 2012

Kisah Anjing Dan Singa




Di dalam kitab Shaid al-Khatir karya al-Imam al-Hafizh Ibn al-Jauzi Rahimahullah, beliau ada memberikan suatu perumpamaan yang sangat menarik berkenaan orang yang rendah keinginannya, dan sentiasa merasa puas dengan sesuatu yang rendah. Kata beliau:

Seekor anjing berkata kepada seekor singa: 

“Wahai raja binatang buas,ubahlah namaku kerana ia sangat buruk”. Kata singa: “Engkau adalah binatang pengkhianat yang tidak berhak memiliki nama selain itu”. Anjing berkata lagi: “Ujilah aku”. Singa pun memberikan kepadanya sepotong daging seraya berkata: “Simpankanlah daging milikku ini sampai esok hari, maka namamu akanku ubah”.

Anjing merasa lapar dan memandang daging dengan sabar. Ketika tidak dapat menahan laparnya, anjing tersebut berkata: “Untuk apa sebuah nama? Anjing adalah sebuah nama yang bagus”. Kemudian ia pun memakan daging itu.

Begitulah perumpamaan orang yang lemah semangatnya, yang merasa puas dengan tempat dan kedudukan yang serendah mungkin. Dia memilih kepuasan nafsu yang seketika, lebih memilih istirehat dari memilih kemuliaan. Orang yang bodoh adalah orang yang kalah sejak awal bertemu. Seperti anjing dengan singa tersebut.

(Shaid al-Khathir, al-Imam Ibn al-Jauzi)

Muhammad Fahmi bin Rusli.
Aal al-Bayt University, Jordan.


26 Jun 2016

0 comments

Post a Comment