Pages

Wednesday 27 June 2012

Kembara ‘Ilmu - Inspirasi Dari Salafussoleh




Ini merupakan kesinambungan dari artikel lepas yang bertajuk ‘Kembara ‘Ilmu - Juhud Suatu Tuntutan’. Cumanya, entri kali ini lebih tertumpu kepada contoh-contoh yang telah dilakukan oleh Salafuna as-Soleh dalam pengembaraan mencari 'ilmu. Kisah-kisah mereka pencetus inspirasi. Inspirasi penyuntik kekuatan diri. Inilah yang dinamakan Inspirasi dari Salafussoleh.

1) Kata Abu Darda’ Radhiyallahu ‘anhu: “Seandainya aku mendapati suatu ayat dari al-Qur’an yang tidak aku fahami, dan tiada seorang yang dapat memberitahukannya melainkan seorang yang berada di ‘Barkul Ghamad’ (nama tempat yang jaraknya dengan Makkah sejauh lima malam) nescaya aku akan menjumpainya”. 

2) Kata Sa’id Ibn al-Musayyib: “Aku sudah terbiasa melakukan rihlah berhari-hari untuk mendapatkan sebuah hadis”.

3) Kata Abu al-‘Aliyyah: “Kami di Bashrah mendengar ada sebuah hadith pada sahabat-sahabat Rasulullah Sollallahu ‘alaihi wasallam. Kami tidak redha, sehinggalah kami pergi ke Madinah untuk mendengarnya secara langsung”.

4) Ibn Mandah mencari ‘ilmu sejak berusia 20 tahun. Beliau kembali ke daerahnya ketika berusia 65 tahun. Beliau melakukan kembara selama 45 tahun. Beliau segera bernikah dan memiliki beberapa orang anak dan banyak mengajarkan hadith.

5) ‘Abdan al-Juwaliqi menceritakan dirinya yang melakukan kembara ke bumi Bashrah sebanyak 18 kali untuk mendapatkan hadith dari Abu Ayyub as-Sakhtiyani.

6) Al-Imam Abu Sa’id as-Sam’ani melakukan kembara ‘ilmu menuju lebih dari 100 kota. Rihlah terpentingnya ada tiga. Pertama, selama 10 tahun. Kedua, selama 6 tahun. Seterusnya selama 4 tahun.

7) Imam Ya’qub Bin Sufyan melakukan kembara mencari ‘ilmu selama 30 tahun.

8) Kata al-Hafizh Ibn al-Jauzi: “Imam Ahmad telah mengelilingi dunia sebanyak dua kali sehingga dia dapat menulis kitabnya al-Musnad.

9) Kata Abu Hatim ar-Razi: “Pertama kali aku melakukan rihlah untuk mendapatkan hadith selama 7 tahun”.

10) Imam Baqi Bin Mikhlad melakukan rihlah sebanyak dua kali. Dari Mesir ke Syam. Kemudian dari Hijaz ke Baghdad. Kembara pertama selama 14 tahun. Kembara kedua selama 20 tahun berturut-turut.

Kita bagaimana? Bernilai lagikah sebuah pengembaraan demi secebis ilmu?

Rujukan:

1) Kitab al-Bidayah wan-Nihayah.
2) Kitab al-Bidayah wan-Nihayah.
3) Al-Kifayah Fi ‘Ilmi Riwayah.
4) Tazkiratul Huffadz.
5) Tazkiratul Huffadz.
6) Muqaddimah at-Tahbir Li Mu’jam al-Kabir.
7) Shaid al-Khathir.
8) Al-Jarh wa Ta’dil.
9) Tazkiratul Huffadz.

Muhammad Fahmi bin Rusli.
Aal al-Bayt University.

0 comments

Post a Comment