Pages

Tuesday 26 June 2012

Kisah Salaf Menuntut ‘Ilmu Ketika Sakarat al-Maut.



Kisah Salaf Menuntut ‘Ilmu Ketika Sakarat al-Maut.

1) Muhammad Ibn Jarir at-Thabari.

Dari al-Mu’afa Bin Zakariyya, dari sebahagian orang yang terpercaya bahawa beliau berada di sebelah Abu Ja’far Bin Jarir at-Thabari sesaat sebelum beliau wafat. Ibn Jarir diingatkan akan sebuah do’a dari Ja’far Bin Muhammad. Beliau meminta pena dan kertas, kemudian beliau menulis do’a tersebut. Beliau ditanya: “Wahai Imam! Apakah anda masih menulis dalam keadaan seperti ini?”. Beliau berkata: “Sayugianya seseorang tidak meninggalkan mencari ‘ilmu, sehingga dia mati”.

2) Al-Imam Abi Yusuf al-Qadhi.

Ibrahim bin Jarrah menceritakan: 

“Al-Imam Abu Yusuf al-Qadhi menderita sakit menjelang kematiannya. Aku datang menjenguknya dan aku dapati beliau dalam keadaan pengsan. Ketika sedar, beliau berkata: “Apa pendapatmu berkenaan masalah ini dan ini?”. Aku berkata: “Wahai Imam, dalam keadaan seperti ini?”. Beliau berkata: “Tidak mengapa, kita belajar semoga hal itu dapat menyelamatkan seseorang”. Kemudian beliau bertanya: “Wahai Ibrahim, manakah yang lebih utama ketika melontar jumrah, dilakukan dengan berjalan kaki atau menaiki kenderaan?”. Aku menjawabnya dan setelah itu aku meninggalkan beliau. Belumpun sampai di pintu rumahnya, aku sudah mendengar suara orang ramai menangisi beliau dan ternyata beliau sudah meninggal dunia. Semoga Allah merahmatinya”.

(Manaqib Abu Hanifah, Muwaffaq al-Makki)

Muhammad Fahmi Bin Rusli,
Aal al-Bayt University.

26 Jun 2012

0 comments

Post a Comment