Pages

Tuesday 26 June 2012

Kembara ‘Ilmu- Juhud Suatu Tuntutan



Salaf dan Kembara,

Para Salafussoleh dan kembara mencari ‘ilmu benar-benar tidak dapat dipisahkan. Menjadi suatu lumrah bagi mereka, bermusafir ke setiap pelosok negara semata-mata ingin mendapat ‘ilmu. Baik sedikit mahupun banyak. Di mana sahaja ada ‘ilmu, segera mereka mendapatkannya. Al-Imam az-Zahabi di dalam kitabnya Siyar A’laam an-Nubala’, ketika menceritakan biografinya al-Hafizh Ibn Mandah beliau berkata: “Al-Hafizh Ibn Mandah, Abu ‘Abdillah, Muhaddith Islam. Beliau melakukan rihlah menuntut ‘ilmu ketika umurnya 20 tahun, dan dia kembali dari kembara pencarian ‘ilmunya ketika berumur 65 tahun. Rihlahnya dalam pencarian ‘ilmu adalah selama 45 tahun. Kata az-Zahabi lagi: “Aku tidak tahu seorangpun yang melebihinya dalam keluasan rihlahnya. Tiada juga yang lebih banyak hadis darinya bersama hafazannya dan ketsiqahannya. Telah sampai kepada kami bahawa bilangan gurunya seramai 1700 Syaikh”.

Kejuhudan Kita Bagaimana ?

Sewaktu aku mula-mula melangkahkan kaki ke bumi Jordan, aku benar-benar ‘kosong’ dari segala maklumat berkaitan program talaqqi, daurah ‘ilmiyyah, dan sebagainya. Aku sedar, bumi Jordan bukanlah sebuah tempat yang tersebar luas perkara-perkara seumpama ini. Ia berbeza dengan ‘Arab Sa’udi, Mesir, dan sebagainya. Namun, sedikit bukan bermakna tiada. Sedikit yang bermanfa’at jauh lebih baik dari banyak yang tiada manfa’atnya. Aku bersangka baik, mudah-mudahan akan ada beberapa Masyaikh yang akanku gali ilmu darinya Insya Allah.

Syaikh ‘Ali Hasan dan Syaikh Masyhur,

Setelah beberapa bulan di sini, Alhamdulillah aku berjumpa dengan para Masyaikh yang aku yakin dengan kebersihan ‘Aqidahnya, sahih manhajnya, tinggi ke’ilmuannya, dan elok akhlak serta keperibadiannya. Aku berpeluang menimba ‘ilmu dengan Fadhilat as-Syaikh al-‘Allamah ‘Ali Ibn al-Hasan Ibn ‘Ali al-Halabi al-Atsari Hafizhahullah. Bergetar rasa hati tatkala pertama kali mendengar ceramah beliau. Terkenang saat pertama kali aku datang ke Jordan, hati rasa sebak. Rasa pilu itu hadir. Ia berbisik: “Inilah bumi kewafatan al-Imam al-Albani Rahimahullah, tokoh hadis yang sangat hebat !. Karangannya tersebar merata dunia. Miskinlah perpustakaan yang tidak memiliki walau sekarya kitabnya. Sangat tinggi ke’ilmuannya. Masya Allah. Beliau Alhamdulillah sempat mewariskan ilmunya kepada para Thullab al-‘Ilmi di Jordan. Alhamdulillah,dari situlah lahirnya ke’ilmuan dan ketokohan guru kami Fadhilat as-Syaikh al-‘Allamah ‘Ali Hasan al-Halabi dan Fadhilat as-Syaikhina al-‘Allamah Masyhur Bin Hasan Aali Salman Hafizhahumallah. Aku berpeluang berguru dengan keduanya, bukan sahaja ‘ilmunya yang cuba aku manfa’atkan. Bahkan akhlak keduanya turut aku ambil sepanjang ceramah yang mereka sampaikan.

Salaf Menjadi Inspirasi,

Sementara aku berpeluang mengambil dan menimba segala ‘ilmu di bumi Jordan ini, maka aku perlu juhud. Juhud itu payah dan susah! Ia perlukan pengorbanan. Tika aku lemah, aku merujuk pada sirah Salaf al-Ummah. Keadaan mereka lagi susah berbanding diriku. Pun mereka semangat, pun mereka kuat. Kekuatan ini yang aku perlukan sebagai pendorong semangat. Semoga aku tabah dan gagah. Semoga Allah S.W.T berikan kekuatan untuk aku terus dan terus mencari ‘ilmu. Rihlah itu perlu, kejuhudan itu perlu. Itu budaya turun-temurun para pencari ‘ilmu. Semoga aku tergolong dalam kalangan mereka yang juhud. Insya Allah.

Muhammad Fahmi bin Rusli,
Aal al-Bayt University, Jordan.

0 comments

Post a Comment