Pages

Saturday 19 January 2013

Kritis: Mengapa Masih Menulis ?



Timbul persoalan, dalam lambakan laman sosial yang wujud di atas muka bumi pada hari ini, mengapa kita masih terus menulis ?

Ya, dunia masa kini menyaksikan bahawa jutaan manusia telah menjadi pengguna kepada laman-laman sosial seperti Facebook, Twitter, dan Blog. Ketiganya merupakan medium penulisan utama berbanding laman sosial semisal YouTube, Instagram, dan seumpamanya.

Saya menganggap, keperluan untuk menulis di dalam medium-medium itu tetap ada sekalipun telah ramai manusia yang menggunakannya.

Pertama, setiap manusia diberi kelebihan berfikir yang berbeza-beza. Boleh jadi seorang penulis menulis dengan tajuk yang sama dengan penulis lainnya. Namun, disebabkan kemahirannya dalam mengolah tulisan, menyebut fakta dan hujah yang berkesan, ini lebih memberi manfaat kepada para pembaca, sekalipun kedua-duanya menulis dalam tajuk yang sama.

Kedua, tidak semua manusia menjadikan laman-laman sosial itu untuk menulis sesuatu yang bermanfaat. Kita dapati, tidak kurang yang menggunakannya untuk sekadar suka-suka. Orang buat Facebook, kita juga ikut melakukannya. Rakan-rakan menggunakan Twitter, kita juga tidak mahu ketinggalan. Tetapi, sebahagian orang menggunakannya tanpa tujuan. 

Cubalah kita tanamkan dalam diri, sebelum kita log in @ daftar masuk medium seperti Facebook dan Twitter, kita akan pastikan akan ada suatu manfaat yang dapat diberikan kepada rakan-rakan kita. Bukankah kita semua orang Islam ? Bukankah seorang Muslim akan memastikan dirinya memberi manfaat buat orang lain ?

Ketiga, kita dapati dalam laman-laman sosial ini, para penggunanya terdiri dari latar belakang yang berbeza. Ada orang yang mempunyai akaun Facebook, namun dia tidak memiliki akaun Twitter. Begitulah sebaliknya.  Untuk memberi lebih manfaat, kita sebagai penulis perlu menceburi apa sahaja medium yang digunakan untuk memberi manfaat. Mudah-mudahan, ada ganjaran pahala yang menanti.

Keempat, menulis ini suatu warisan silam para Ulama'. Kita menyaksikan sendiri bahawa telah banyak manfaat yang kita dapati hasil dari usaha menulis para Ulama' terdahulu. Menulis perlu ada ilmu, justeru ia menggalakkan kita menuntut ilmu terlebih dahulu sebelum menulis. Jika kita menulis kebaikan, adakah hati tidak akan merasa malu jika kita tidak mengamalkan apa yang kita tulis ? Ia dalam masa yang sama sebagai pemberi galakan untuk kita perbanyakkan amal.

Akhir kata, lihatlah bagaimana kesan besar yang dapat dihasilkan dengan menulis.

Kata al-Hafiz Ibn al-Jauzi (w. 597 h.):

Aku menulis dengan kedua jariku ini sebanyak 2000 karya penulisan, dan orang-orang yang bertaubat melaluinya sebanyak 100, 000 orang.

Wallahua'lam.

Muhammad Fahmi bin Rusli,
Aal al-Bayt University, Jordan.
20 January 2013.

1 comments

olimpielabarr 3 March 2022 at 13:25

Poker Room - Kansas City - The Ticket Office
A complete 188bet directory of poker rooms at Kansas City poker 의정부 출장샵 rooms and locations including poker tournaments, 통영 출장안마 cash games, blackjack tournaments, 김제 출장마사지 and more.Apr 24, 2022The Game Room at 대구광역 출장마사지 Mohegan SunApr 26, 2022The Game Room at Mohegan Sun

Post a Comment