Pages

Sunday, 7 April 2013

Dakwah: Dengan Ilmu Atau Cukup Sekadar Semangat ?


Dalam merungkai secara lebih terperinci berkaitan tajuk yang dipilih, penulis cuba menarik minat para pembaca dengan kata-kata berikut:


"Ada orang tinggi semangat dakwahnya, akan tetapi kontang ilmunya. Ada orang tinggi ilmunya, akan tetapi gersang semangat dakwahnya."

Ya, realitinya inilah yang berlaku pada segelintir masyarakat kita.

Ilmunya tiada. Cerita agama di situ, mengeluarkan hukum di sana. Seakan-akan agama disebarkan tanpa ada neraca yang mengukur. Menyebarkan agama itu tidak salah. Cumanya, menyampaikan inti agama tanpa ilmu dan nas yang sahih merupakan suatu masalah !

Di sudut lain,

Ilmunya penuh di dada. Tatkala berbicara mengenai agama, maka dialah ahlinya. Kurangnya, dia tidak berdakwah kepada masyarakat. Tidak melalui lisan, tidak pula dari penulisan. Masyarakat tidak merasai manfaat dari ilmu yang dia miliki. Ini benar-benar suatu musibah.

Kita secara jujur, tidak mahu melahirkan insan-insan seumpama ini.

Biarlah berilmu, tinggi juga semangat menyebarkannya.

Biarlah bersemangat dalam dakwah, tinggi juga bekalan ilmu yang dibawanya bersama.

Mungkin inilah yang dimaksudkan oleh al-Hafiz Ibn Qayyim al-Jauziyyah melalui kata-katanya:

Apabila dakwah kepada Allah merupakan kedudukan hamba yang paling mulia, paling terhormat, dan paling utama, maka ia tidak dapat dihasilkan kecuali dengan ilmu yang digunakan untuk berdakwah. Bahkan kesempurnaan dakwah hanya dapat dicapai melalui ilmu yang cukup.

Ini kata-kata yang tepat.

Dakwah itu kerja mulia.

Ilmu itu pelengkap kerja.

Keduanya kena saling bersepakat, menyebarkan dakwah tidak cukup dengan hanya bersemangat. Bahkan ia memerlukan kepada keluasan ilmu yang jitu dan kuat.

Tanpa ilmu, dakwah kontang. Tanpa dakwah, ilmu tempang.

Muhammad Fahmi bin Rusli.
Universiti Aal- al-Bayt, Jordan.
8 April 2013.

Monday, 1 April 2013

Jangan Umumkan Istilah Yang Pada Lafaznya Ada Persamaan.




1- Di dalam kitab Taqrib at-Tahzib karangan al-Imam al-Hafidz Ibn Hajar al-‘Asqalani Rahimahullah (w. 852 h.), beliau meletakkan huruf-huruf tertentu sebagai singkatan bagi para perawi. Sebagai contoh: Huruf خ merujuk kepada al-Bukhari. Huruf م merujuk kepada Muslim. Manakala huruf ق merujuk kepada Ibn Majah al-Qazwini.



Manakala di dalam kitab al-Jami’ as-Soghir karangan al-Imam as-Suyuthi Rahimahullah (w. 911 h.), beliau juga turut meletakkan huruf-huruf tertentu sebagai singkatan bagi perawi. Di sisi beliau, huruf خ merujuk kepada al-Bukhari. Huruf م merujuk kepada Muslim. Manakala huruf ق membawa maksud Muttafaq ‘Alaih.

2- Perkataan Muttafaq Alaih masyhurnya merujuk kepada hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dan al-Imam Muslim daripada Sahabat yang sama. Namun, apabila kita membaca kitab 'Muntaqa al-Akhbaar' karya Majd ad-Din Ibn Taimiyyah (datuk kepada Syaikhul Islam Ibn Taimiyyah), kita akan dapati bahawa perkataan Muttafaq Alaih merujuk kepada hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad, al-Bukhari, dan Muslim.

Justeru, menjadi kesilapan ilmiah jika kita menyamakan Muttafaq Alaihi di sisi Majd ad-Din Ibn Taimiyyah dengan para Ulama' lainnya.

3- Perkataan (Munkar al-Hadis) di dalam ilmu Jarh wat Ta'dil. Di sisi al-Imam al-Mubajjal Ahmad bin Hanbal (W. 241 H.), lafaz Munkar al-Hadis merujuk kepada perawi-perawi yang sedikit khabar dan hadis-hadisnya.

Adapun perkataan Munkarul Hadis di sisi al-Imam al-Bukhari (w. 256 h.), ia seperti mana yang beliau jelaskan sendiri dengan kata-katanya: "Kesemua yang aku katakan padanya: Munkar al-Hadis, maka tidak halal meriwayatkan hadis darinya".

Oleh itu, tidak boleh disamakan perkataan Munkar al-Hadis di antara al-Imam Ahmad dengan al-Imam al-Bukhari.

4- Lafaz (Gharib) di sisi al-Imam az-Zaila'ie di dalam kitab Nashb ar-Raayah merujuk kepada: لا أصل له (tidak ada asal baginya) manakala lafaz ini berbeza dengan Gharib di sisi al-Imam at-Tirmizi. 

Justeru, terdapatnya di sana perbezaan istilah gharib di sisi az-Zaila'ie dan at-Tirmizi. Ini memerlukan, para penuntut ilmu supaya lebih daqiq (teliti) dalam menggunakan sesuatu istilah atau lafaz. Wallahua'lam.

Muhammad Fahmi Bin Rusli

Aal al-Bayt University, Jordan.
1 April 2013. 

Friday, 29 March 2013

Tempat-tempat Anjuran Untuk Berselawat.



Di dalam kitab Jala' al Afham fi Fadhli as-Solaati was Salaami 'ala Muhammad Khayr al Anaam, penulisnya al-Hafizh al-Imam ar-Rabbani Ibn Qayyim al-Jauziyah Rahimahullah  (w. 751 h.) ada menyenaraikan sebanyak 41 tempat untuk kita berselawat dan mengucapan salam ke atas junjungan besar Rasulullah  صلى الله عليه وآله وسلم . Ibn Qayyim al-Jauziyyah menyusunnya dengan meletakkan hadis-hadis sahih yang berkaitan dengan setiap tempat tersebut. Di sini saya senaraikan 20 dari 41 tempat tersebut secara ringkasan (ikhtishar) :

1- Di akhir tasyahhud.
2- Tasyahhud awal.
3- Akhir bacaan do'a Qunut.
4- Di solat Jenazah.
5- Di khutbah-khutbah.
6- Ketika Iqamah.
7- Ketika berdoa.
8- Ketika masuk dan keluar masjid.
9- Ketika berada di Shafa dan Marwah.
10- Ketika berkumpulnya orang ramai dan sebelum berpisah.
11- Ketika menyebut nama Baginda.
12- Ketika menyentuh Hajar al-Aswad.
13- Ketika berhenti di kubur Baginda.
14- Ketika keluar menuju ke pasar atau tujuan dakwah dan seumpamanya.
15- Apabila bangun dari tidur malam.
16- Ketika selesai dari talbiah (bacaan Labbaikallah)
17- Sesudah khatam al-Quran.
18- Pada hari Jumaat.
19- Ketika bangun dari majlis.
20- Ketika berjalan menuju ke masjid.

Muhammad Fahmi Bin Rusli
Aal al Bayt University, Mafraq.
29 March 2013.

Friday, 22 March 2013

Ada Apa Pada Sebuah Tangisan ?



Ada banyak sebab manusia menangis. Ada yang mengalirkan airmatanya kerana kegembiraan, ada juga yang mengalirkannya tatkala berada dalam kesedihan.

Atas sebab apa sekalipun insan itu menangis, ramai yang tidak menyedari bahawa perbuatan menangis itu sendiri merupakan suatu rahmat yang diberikan Allah pada jiwa-jiwa insan.

Dengan sebuah tangisan, ia mampu menghilangkan segala kegusaran dan kekecewaan.

Dengan sebuah tangisan, jiwa yang sebelum ini resah menjadi tenang.

Manusia itu sifatnya lemah. Tidak semua masalah dapat diceritakan kepada manusia lainnya. Lalu, insan yang lemah ini mengadu segala kesedihan dan rintihannya kepada Allah yang Maha Gagah.

Jika kita perhatikan, al-Quran di banyak tempat, memuji perbuatan insan-insan yang menangis kepada Allah. Kata Allah:

وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ

Maksudnya: Dan apabila mereka mendengar apa yang diturunkan kepada Rasul, kamu dapat melihat mata-mata mereka mengalirkan air mata terhadap kebenaran yang telah mereka ketahui. Lalu mereka mengucapkan:

Wahai Tuhan kami, kami telah beriman maka tuliskanlah kami bersama-sama orang yang menjadi saksi (akan kebenaran Muhammad).

[Al-Maaidah: 83]

Di dalam surah al-Isra', Allah berfirman:

ويخرون للاذقان يبكون

Maksudnya: Dan mereka menyungkurkan wajah sambil menangis.

[Al-Isra': 109]

Ya, menangisnya seseorang bukan tanda kelemahan. Pada tangisan itu ada kekuatan, padanya suatu rahmat dari Tuhan.

Di dalam sebuah hadis, Rasulullah sollalahu 'alaihi wasallam bersabda, Allah berkata:

Aku haramkan neraka bagi mata yang menangis kerana takutkan Allah.

[Riwayat Ahmad, an-Nasa'ie, dan disahihkan oleh al-Hakim]

Di dalam sebuah riwayat, bahawasanya Rasulullah S.A.W menangis, bergelinangan air mata Baginda ketika melihat jenazah anaknya Ibrahim Radhiallahu 'anh.

Lalu berkata Abd ar-Rahman bin 'Auf:

Kamu juga bersedih wahai Rasulullah ?

Kata Nabi sollallahu 'alaihi wasallam:

Wahai Ibn 'Auf, sesungguhnya ia adalah suatu rahmat. Sesungguhnya mata itu menangis, jantung hati itu bersedih, dan kita tidak mengucapkan selain dari apa yang Allah redha. Sesungguhnya kami dengan pemergianmu wahai Ibrahim dalam kalangan yang bersedih.

[Riwayat al-Bukhari]

Demikianlah sifat insan. Kelemahannya, kesedihannya, menyebabkan ia menangis di hadapan Tuhan. Dia tunduk, berserah diri, memuji, dan mengucapkan syukur kepada Allah ar-Rahman.

Allah menceritakan di dalam al-Qur'an, dalam menyifatkan ciri-ciri orang beriman:


Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat ar-Rahman, mereka tunduk bersujud, dan menangis.

[Maryam; 59]

Al-Hafizh Ibn Kathir Rahimahullah, ketika menafsirkan ayat ini beliau berkata:

Apabila mereka mendengar ucapan-ucapan Allah yang mengandungi hujjah-hujjah dan bukti-bukti yang jelas, mereka bersujud kepada Rabb mereka dalam keadaan tunduk patuh, berserah diri, memuji, serta bersyukur terhadap segala nikmat agung yang telah diberikan ke atas mereka.

[Ibn Kathir, Tafsir al-Quran al-Azhim]

Demikianlah ciri-ciri orang beriman, yang Allah sifatkan di dalam al-Quran. Menangis itu, merupakan suatu simbolik keimanan yang terdapat dalam diri mereka.

Mereka menangis mengenangkan kebesaran Tuhan.

Mereka menangis membenarkan kandungan al-Quran.

Mereka menangis seraya tunduk bersujud kepada ar-Rahman.

Dari situlah mereka memperoleh kekuatan dalaman, membuang segala kekusutan dan keresahan. Serta menyegarkan jiwa-jiwa insan yang kesedihan.

Belajarlah untuk menangis di hadapan Allah, nescaya anda akan mengetahui bahawa ia adalah suatu nikmat dan rahmat pemberian Allah.

Muhammad Fahmi Bin Rusli
Hayyu Dhubat, Mafraq, The Hashemite Kingdom of Jordan
23 March 2013.

Saturday, 9 March 2013

Butang Itu - Hati-Hati Dalam Menekannya.



Dunia kini, menyaksikan munculnya medium-medium penulisan yang pelbagai. Munculnya Facebook, Twitter, Blog, dan sebagainya, menjadikan kesemuanya seakan lidah kedua buat insan dalam menyampaikan kritikan dan pandangan, melontarkan idea dan sebagainya. 

Dalam keterujaan kita menulis, atas alasan apa sekalipun sesuatu penulisan itu dihasilkan, adakah kita pernah terfikir yang kita pasti akan ditanya berkenaan apa yang kita tulis ?

Jika kita memanfaatkan medium-medium ini dengan menulis perkara-perkara kebaikan, mudah-mudahan kita memperoleh ganjaran pahala dan kebaikan.

Jika kita menyalahgunakan medium-medium ini dengan menulis perkara-perkara yang boleh menimbulkan permusuhan, perbalahan, cercaan dan makian, ia secara tidak langsung hanya menambahkan saham dosa kita yang tersedia ada.

Kerana itu, hati-hatilah dalam menekan butang 'enter' di komputer, laptop, tab, dan sebagainya. Kerana sesuatu penulisan tidak akan terpapar jika kita menekan butang selainnya. Sebelum menekannya, fikirkan sejenak. Atas tujuan apa aku menulis ? Baik dalam memberi komentar, kritikan, dan seumpamanya.

Adakah supaya aku ini dilihat berilmu ?

Adakah supaya aku ini dilihat sebagai jagoan ?



Kita memohon perlindungan kepada Allah dari kefasadan niat yang menyebabkan terhasilnya penulisan yang tidak bermanfaat. Percayalah sekalian sahabat, jantung hati yang hasad akan menghasilkan penulisan yang fasad. Semoga Allah menzahirkan kebenaran di atas lisan dan penulisan kaum Mu'minin.

Benar kata Sufyan at- Tsauri:

"Tidak aku rawati suatupun melebihi rawatanku terhadap niatku".

Dalam keterujaan kita menulis, selepas segala ayat disusun kemas, dengan bahasa yang jelas. Kita terus menekan butang 'enter'. Para pembacanya membacanya dengan interpretasi yang berbeza. Ada yang bersetuju, ada yang sebaliknya. Boleh jadi tulisan yang dihasilkan akan menyebabkan mafsadah yang besar. Boleh jadi juga manfaatnya ada, sedikit cuma.

Cuma, renungkanlah kata-kata Allah ini:


Maksudnya : Pada hari ini, telah kami kuncikan mulut-mulut mereka. Kami menjadikan tangan-tangan mereka itu bercakap, dan kaki-kaki mereka menjadi saksi terhadap apa yang telah mereka kerjakan.
Surah Ya Siin (65)

Ya ! Tangan yang sama kita gunakan untuk menimbulkan kerosakan, perpecahan, cercaan, sindiran, melalui penulisan itu, tangan itu jugalah yang akan berkata-kata menceritakan segala perbuatan yang telah kita kerjakan. Semoga tangan-tangan dan kaki-kaki itu, menjadi saksi akan segala amal kebaikan yang telah kita lakukan melalui lisan, amalan, dan tulisan. Allahumma Ameen.

Tahanlah tangan itu dari menulis sesuatu yang tidak bermanfaat.



Muhammad Fahmi bin Rusli.
Aal al-Bayt University, Jordan.
10 March 2013.


Sunday, 20 January 2013

Surah al-Fatihah: Dialog Antara Hamba Dengan Allah.


Sebagai seorang Muslim, sedar atau tidak bahawa hari demi hari kita mengulangi pembacaan Surah al-Fatihah di dalam setiap Solat. Namun, adakah kita benar-benar menghayati dan memahami makna ayat yang kita baca tersebut ?

Surah al-Fatihah mempunyai nilai yang besar di dalam al-Quran. Ia merupakan surah yang paling agung di dalam al-Quran. Bahkan telah tsabit riwayat yang mengatakan apabila surah ini diturunkan, dibuka satu pintu dari langit yang belum pernah dibuka sebelum ini. Bahkan surah al-Fatihah juga merupakan satu-satunya surah yang wajib dibaca pada setiap rakaat solat. Cukuplah ini bagi menggambarkan ketinggian kedudukan surah al-Fatihah di dalam al-Quran.

Di sini saya tuliskan terjemahan surah al Fatihah:

Dengan nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Pengasih.
Segala puji bagi Allah Rabb sekalian alam.
Yang Maha Penyayang lagi Maha Pengasih.
Yang Menguasai hari akhirat.
Hanya kepada-Mu kami abdikan diri dan hanya kepada-Mu kami minta pertolongan.
Berilah kami hidayah kepada jalan yang lurus.
Jalan orang-orang yang telah Kau beri nikmat kepada mereka,
bukan jalan orang-orang yang Engkau murkai bukan juga jalan orang-orang yang sesat.

(Surah al Fatihah 1-7)

Sebenarnya, surah al-Fatihah ini juga merupakan sebuah dialog di antara seorang hamba dengan Sang Pencipta. Diriwayatkan oleh al-Imam Muslim di dalam Sahihnya dari Abu Hurairah dari Nabi S.A.W kata Baginda: Allah berkata:

Aku bahagikan solat di antara-Ku dengan hamba-Ku sebanyak dua bahagian. Bagi hamba-Ku apa yang dia pinta. Apabila hamba-Ku berkata:

الحمد لله رب العالمين

Allah berkata,

حمدني عبدي

Aku telah dipuji oleh hamba-Ku.

Hamba berkata,

الرحمن الرحيم

Allah berkata,

أثنى علي عبدي

Hamba-Ku telah memuji ke atas-Ku.

Hamba berkata,

مالك يوم الدين

Allah berkata,

مجدني عبدي

Aku telah diagungkan oleh hamba-Ku.

Hamba berkata,

اياك نعبد واياك نستعين

Allah berkata,

هذا بيني وبين عبدي ولعبدي ما سأل

Ini di antara-Ku dengan hamba-Ku, buat hamba-Ku apa yang dia pinta.

Hamba berkata,

صراط الذين انعمت عليهم
غير المغضوب عليهم ولا الضالين

Allah berkata,

هذا لعبدي ولعبدي ما سأل

Ini untuk hamba-Ku, dan untuk hamba-Ku apa yang dia pinta.

Semoga bermanfaat.

Muhammad Fahmi bin Rusli,
Aal al-Bayt University, Mafraq, Jordan.

20 Januari 2013


Saturday, 19 January 2013

Kritis: Mengapa Masih Menulis ?



Timbul persoalan, dalam lambakan laman sosial yang wujud di atas muka bumi pada hari ini, mengapa kita masih terus menulis ?

Ya, dunia masa kini menyaksikan bahawa jutaan manusia telah menjadi pengguna kepada laman-laman sosial seperti Facebook, Twitter, dan Blog. Ketiganya merupakan medium penulisan utama berbanding laman sosial semisal YouTube, Instagram, dan seumpamanya.

Saya menganggap, keperluan untuk menulis di dalam medium-medium itu tetap ada sekalipun telah ramai manusia yang menggunakannya.

Pertama, setiap manusia diberi kelebihan berfikir yang berbeza-beza. Boleh jadi seorang penulis menulis dengan tajuk yang sama dengan penulis lainnya. Namun, disebabkan kemahirannya dalam mengolah tulisan, menyebut fakta dan hujah yang berkesan, ini lebih memberi manfaat kepada para pembaca, sekalipun kedua-duanya menulis dalam tajuk yang sama.

Kedua, tidak semua manusia menjadikan laman-laman sosial itu untuk menulis sesuatu yang bermanfaat. Kita dapati, tidak kurang yang menggunakannya untuk sekadar suka-suka. Orang buat Facebook, kita juga ikut melakukannya. Rakan-rakan menggunakan Twitter, kita juga tidak mahu ketinggalan. Tetapi, sebahagian orang menggunakannya tanpa tujuan. 

Cubalah kita tanamkan dalam diri, sebelum kita log in @ daftar masuk medium seperti Facebook dan Twitter, kita akan pastikan akan ada suatu manfaat yang dapat diberikan kepada rakan-rakan kita. Bukankah kita semua orang Islam ? Bukankah seorang Muslim akan memastikan dirinya memberi manfaat buat orang lain ?

Ketiga, kita dapati dalam laman-laman sosial ini, para penggunanya terdiri dari latar belakang yang berbeza. Ada orang yang mempunyai akaun Facebook, namun dia tidak memiliki akaun Twitter. Begitulah sebaliknya.  Untuk memberi lebih manfaat, kita sebagai penulis perlu menceburi apa sahaja medium yang digunakan untuk memberi manfaat. Mudah-mudahan, ada ganjaran pahala yang menanti.

Keempat, menulis ini suatu warisan silam para Ulama'. Kita menyaksikan sendiri bahawa telah banyak manfaat yang kita dapati hasil dari usaha menulis para Ulama' terdahulu. Menulis perlu ada ilmu, justeru ia menggalakkan kita menuntut ilmu terlebih dahulu sebelum menulis. Jika kita menulis kebaikan, adakah hati tidak akan merasa malu jika kita tidak mengamalkan apa yang kita tulis ? Ia dalam masa yang sama sebagai pemberi galakan untuk kita perbanyakkan amal.

Akhir kata, lihatlah bagaimana kesan besar yang dapat dihasilkan dengan menulis.

Kata al-Hafiz Ibn al-Jauzi (w. 597 h.):

Aku menulis dengan kedua jariku ini sebanyak 2000 karya penulisan, dan orang-orang yang bertaubat melaluinya sebanyak 100, 000 orang.

Wallahua'lam.

Muhammad Fahmi bin Rusli,
Aal al-Bayt University, Jordan.
20 January 2013.